Begrijpend lezen

Als je mij vraagt wat er bedoeld wordt met begrijpend lezen, zou ik antwoorden met: “Het lezen van een tekst en begrijpen waar deze tekst over gaat.” Maar is dat echt waar begrijpend lezen in ons schoolsysteem over gaat?

Slimme kinderen

Slimme kinderen weten dat dat op school in ieder geval niet wordt bedoeld met begrijpend lezen. Voor deze kinderen betekend begrijpend lezen dat je moet leren zelf niet verder na te denken, niet meer te begrijpen dan wat er met de tekst wordt bedoeld. Iets wat 2 jongens uit groep 8 tot de volgende conclusie bracht: “ We moeten dus eigenlijk leren maar gewoon dom te doen.”

Meen ik dat?

Ja, helaas meen ik dat. Het antwoord dat wordt verwacht op een vraag bij begrijpend lezen is letterlijk dezelfde tekst overschrijven. Ook als dat wat er staat fout is. Niet over nadenken, gewoon dom doen.

Wat als je wel zelf nadenkt?

Als je wel zelf nadenkt, dan schrijf je niet letterlijk over wat er staat. Je geeft dan antwoord vanuit wat je weet. Omdat je het niet letterlijk overschrijft, moet jouw antwoord fout gerekend worden. Ook als jouw antwoord beter is dan de fout die in de tekst staat.

Voorbeeld

Een leerkracht verteld: “In een bepaalde tekst stond geschreven dat er ijs aanwezig was op de planeet. Een van de vragen bij deze tekst was: Is er water op deze planeet?” de eerder genoemde jongens gaven als antwoord: ja.

Dit antwoord werd fout gerekend. Volgens de tekst was er ijs en geen water. Er had overgeschreven moeten worden wat in de tekst stond.

Een van de jongens zei: “Maar als er ijs is, is er ook water. Water moet bevriezen om ijs te worden en als het ijs smelt heb je water.”

Logisch toch? Zonder water geen ijs. De leerkracht vertelde: “Ik heb hem vertelt dat hij goed nagedacht heeft. Maar dat het antwoord fout is omdat wat in de tekst staat aangehouden moet worden.”

Extra moeilijk

Begrijpend lezen wordt zo extra moeilijk voor slimme kinderen, want de kinderen mogen dat wat ze zelf weten niet gebruiken in de antwoorden. Ze moeten dus leren niet zelf na te denken. Nadenken is echter iets dat voor hen vanzelf gaat.

En dan de vragen…

De vragen die bij de tekst horen zijn vaak op verschillende manieren te interpreteren. Wanneer je vanzelf te veel nadenkt kan het zomaar zijn dat je iets anders begrijpt dan dat er hier bedoeld wordt. Als de vraag niet goed gekaderd is kunnen ze er dus alle kanten mee op. Niet persé fout, maar anders dan wat er op dat moment van ze verwacht wordt. Hun anders goede antwoord, wordt nu dus fout gerekend.

Coach

Als coach ben ik bezig om deze jongens en meiden te leren hoe ze om moeten gaan met het systeem. Hoe ze hun gedachten moeten kaderen en niet te veel na te denken. Ik doe dit op zo’n manier dat hun gave, het goed na kunnen denken en tot creatieve oplossingen komen, niet verloren gaat. Maar dat hun gave wordt ingezet op de juiste momenten. Daarnaast leer ik ze wat het schoolsysteem van hen verwacht en hoe ze daar het beste kunnen antwoorden.

Hebben jullie ook zo’n slimme denker?

Is jullie zoon of dochter ook zo’n slimme denker en komt hij of zij daardoor in de problemen op school. Zijn de antwoorden van jullie kind ook minder standaard en haalt het daardoor slechte cijfers. Neem dan contact met mij op of kijk op de pagina leerproblemen. Ik help jullie graag op weg.